To, kim jesteśmy i kim się stajemy, zależy od naszych wyborów. Tych codziennych – pomiędzy tym, co wygodne, a tym, co wartościowe. Tych kluczowych – które definiują nasze relacje, ścieżki zawodowe, miejsca, w których żyjemy. WYBÓR to akt wolności i odpowiedzialności. To świadomość, że mamy wpływ – na kształt przestrzeni, w której funkcjonujemy, na jakość relacji międzyludzkich, na rozwój technologii, która nas otacza. Dziś wybieramy nie tylko między produktami. Wybieramy styl życia. Wybieramy tempo. Wybieramy, komu poświęcamy czas i energię. Wybieramy miejsca, które chcemy nazywać domem – i te, które chcemy współtworzyć. W świecie pełnym możliwości, WYBÓR nie jest już tylko gestem – jest manifestem wartości. Jest początkiem zmiany.
VECTOR ART AWARD to konkurs promujący najlepsze prace artystyczne, które mają odpowiedzieć na rokrocznie wybierane Słowo Roku Vector+. Ze wszystkich nadesłanych projektów Jury wybierze 10 najlepszych prac, które zaprezentowane zostaną na wystawie w budynku Vector+. W kolejnym kroku społeczność biurowca zagłosuje na swojego faworyta. Zwycięzca otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 PLN.
Autor: Kinga Magiera
Tytuł: Między odbiciami wyboru
Technika wykonania:
akryl, 2025, 40x50 cm
Opis pracy:
Sylwetka człowieka stoi w samym centrum popękanej rzeczywistości, otoczona światem rozdzielonym niczym rozbite lustro. Uniesiona ręka wskazuje na akt wyboru – moment, w którym decydujemy o kierunku własnej drogi. Z górnej części obrazu wyłaniają się kontrastujące wizje: tętniące życiem miasta, pełne świateł i pośpiechu; krajobrazy spokoju, w których czas zwalnia; ogarnięte płomieniami industrialne przestrzenie, ostrzegające przed konsekwencjami destrukcyjnych decyzji. Każdy z tych światów znajduje swoje odbicie w dolnej części, przypominając, że nasze wybory powracają do nas, kształtując przestrzeń, w której żyjemy. Pomiędzy górą a dołem rozciąga się pustka – symbol zawieszenia, chwili, w której nic nie jest jeszcze przesądzone. To przestrzeń wolności, ale i odpowiedzialności, w której decydujemy, kim się staniemy. Pęknięcia przecinające obraz podkreślają kruchość tego momentu: raz wybrana ścieżka nieodwracalnie zmienia krajobraz naszego życia. Sylwetka pozbawiona szczegółowych rysów staje się uniwersalnym zwierciadłem – każdy może zobaczyć w niej siebie, swoje wątpliwości i marzenia. Kontrast barw – zimnych błękitów i ciepłych oranżów – oddaje napięcie między tym, co znane i bezpieczne, a tym, co nowe i ryzykowne. Obraz jest wizualną metaforą aktu wyboru: gestu, który staje się manifestem naszych wartości i początkiem zmiany.
Autor: Jarosław Rumianowski
Tytuł: Wybór tożsamości
Technika wykonania:
grafika cyfrowa, 2025, 5000x7500 px
Opis pracy:
Praca „Wybór tożsamości” przedstawia sylwetkę mężczyzny stojącego przed trzema wysokimi lustrami. Każde z nich odsłania inne odbicie tej samej postaci — metaforyczne wizje potencjalnych wersji jego „ja”. Pierwsze lustro ukazuje mężczyznę jako lekarza – w białym kitlu i ze stetoskopem, co symbolizuje społeczne uznanie, prestiż i przypisaną mu rolę. Trzecie lustro ukazuje tę samą osobę jako zaniedbanego włóczęgę – uosobienie życiowego upadku, wykluczenia i lęków przed porażką. Środkowe lustro pozostaje puste. Brak odbicia to celowy zabieg artystyczny – symbolizuje wolność, niezapisany scenariusz oraz przestrzeń dla autentycznego wyboru. To miejsce nie narzuca żadnej roli – można je wypełnić zarówno jednym z już ukazanych obrazów, jak i zupełnie inną, indywidualnie wybraną tożsamością. Postać stojąca pośrodku, ubrana neutralnie, pozbawiona szczególnych cech, wydaje się zawieszona między oczekiwaniami a własnymi pragnieniami. Reprezentuje każdego z nas w momencie podejmowania decyzji o tym, kim chce być – niezależnie od narzuconych przez otoczenie wzorców. Praca wizualnie i ideowo odnosi się do hasła „Nie musisz pasować do cudzej ramy”. Lustra – choć symbolizują możliwość wyboru – są jednocześnie obrazem społecznych projekcji, oczekiwań i presji. Puste lustro to manifest wolności – zachęta do wyjścia poza stereotypy, poza to, co znane i „dozwolone”, i odnalezienia własnej drogi. Forma graficzna pracy celowo została uproszczona, nawiązując do stylistyki ilustracji ideowych. Dzięki temu przekaz staje się bardziej uniwersalny i skupiony na symbolicznym znaczeniu – nie na dekoracyjności, lecz na prowokowaniu refleksji.
Autor: Anna Parchimowicz
Tytuł: Wybór
Technika wykonania:
technika akrylowa, 2025, 58x78 cm
Opis pracy:
Każdego dnia człowiek dokonuje mniejszych i większych wyborów, które składają się na jego życie. To wybory wyznaczają kierunek w jakim podąża człowiek. Obraz przedstawia kobietę, która dokonała wyboru życia w trzeźwości, jednakże ciągle nawiedzają ją demony i musi borykać się ze swoimi myślami. Codziennie od nowa musi dokonywać odpowiedniego wyboru w różnych okolicznościach i sytuacjach, w rożnym towarzystwie. Dokonując decyzji jest sama ze sobą, nikt za nią tego nie zrobi, jak również nikt inny nie poniesie za nią konsekwencji nieodpowiedniego wyboru. Obraz w barwach monochromatycznych z dominującym brązem i beżem, malowany szpachelką na płótnie.
Autor: Nikola Kanka
Tytuł: Awakening
Technika wykonania:
akryl na płycie OSB, 2025, 71x145 cm
Opis pracy:
Obraz przedstawia kobietę oraz towarzyszącą jej lwicę – symbol siły, odwagi i instynktu. Obie postaci są ukazane w kontrastowej czerni i bieli na tle intensywnego błękitu, co podkreśla ich wyrazistość i niezależność. To wizualna metafora aktu wyboru: kobieta, choć pozornie spokojna, emanuje wewnętrzną mocą – jej postawa i obecność drapieżnika u boku świadczą o tym , że zdecydowała się żyć zgodnie z własnym instynktem, wartościami i odwagą. To wybór nie między dobrem a złem, lecz między wygodą a autentycznością. Między oczekiwaniami innych a lojalnością wobec samej siebie. Biel oczu, pozbawiona źrenic, symbolizuję oderwanie od zewnętrznych osądów i spojrzenie do wewnątrz – tam, gdzie rodzi się najważniejszy wybór: kim chcę być.
Autor: Aleksandra Popiel
Tytuł: Trudny Wybór
Technika wykonania:
wykonane w programie graficznym Krita, 2025, 2500x3000 px
Opis pracy:
Moja praca dotyczy trudności pewnych, na pozór czasem błahych, wyborów, skupiając się na de facto dość nowym aspekcie dokonywania tych wyborów - tzn. podejmowania decyzji za pomocą naszych smartfonów. Robimy to codziennie, często nie zastanawiając się dłużej niż ułamek sekundy. Większość z tych wyborów jest łatwa i szybka - przykładowo, scrollując jakikolwiek portal czy aplikację social media, podświadomie ciągle zadajemy sobie pytanie "czy chcę poświęcać mój czas i uwagę temu filmikowi z kotem?/tej reklamie/temu twórcy/temu znajomemu?" lub "którą playlistę puścić dziś w drodze do pracy?". Czasem jednak nasze decyzje są bardziej znaczące: na panelu 1 możemy postawić się w sytuacji osoby podejmującej decyzje żywieniowe, które na dłuższą metę mają realny wpływ na jej zdrowie. Czy w takiej sytuacji kierujemy się troską o siebie, czy kaprysami własnego żołądka? (W moim przypadku raczej to drugie...:) Decyzje na aplikacjach randkowych (2) mogą całkowicie odmienić nasze życie, zarówno na lepsze jak i na gorsze; ironicznie, są to decyzje, które musimy podejmować w oparciu o bardzo ograniczone informacje, zawsze wiążące się z pewnym ryzykiem. Panel 3 przedstawia osobę, która boryka się z innym trudnym wyborem - czy odebrać połączenie od partnera, ryzykując nieprzyjemną rozmowę, może nawet kłótnię, czy w hedonistyczny i egoistyczny sposób odwlec to na później? Co będzie większym zagrożeniem dla priorytetów decydującego? Co jest jego priorytetem - zdrowa relacja czy jego własne samopoczucie? Panel 4 porusza podobnie skomplikowany problem. Czy wolno nam naruszać prywatność naszej drugiej połówki, jeżeli podejrzewamy ich o kłamstwo lub niewierność? Dzisiaj możemy jednym przesunięciem palca całkowicie zmienić swoje życie. Nasze smartfony stały się naszą czarną skrzynką, zbierając informacje o wszystkich decyzjach i nawykach. Jednym może się to podobać, innym nie, jednak pewne jest, że jest w tym zjawisku coś fascynującego - i dlatego postanowiłam je przedstawić w tej pracy.
Autor: Ewelina Zajączkowska
Tytuł: Przejście
Technika wykonania:
akwarela na papierze 100 % bawełny, 2025 rok, 36,5x55 cm
Opis pracy:
„Przejście” to malarska refleksja nad naturą wyboru, zmiany i ulotności chwili. Decyzje, które podejmujemy w życiu, przypominają nurt rzeki – płynący, nieprzewidywalny, pełen zakrętów, a często wymykający się naszej kontroli. Podobnie jest z akwarelą: choć artysta inicjuje kierunek, to farba i woda podejmują własny, niezależny dialog. To medium żyje i reaguje. Każde pociągnięcie pędzla staje się próbą uchwycenia nieuchwytnego. Obraz ukazuje moment zawieszenia między tym, co znane, oswojone i bezpieczne, a tym, co nowe, nieokreślone, a zarazem pełne potencjału i nadziei na przemianę.
Autor: Paulina Malarz
Tytuł: Rozmazana tożsamość
Technika wykonania:
Fotografia cyfrowa, kolaż fotograficzny cyfrowy, Rok: 2025, format A3
Opis pracy:
Na zdjęciu widzimy osobę trzymającą przed sobą stary, matowy portretowy zwierciadlany prostokąt. W jego powierzchni odbija się zniekształcony, rozmyty obraz twarzy. Efekt ten wywołuje wrażenie zaniku – tożsamość staje się niewyraźna, jakby człowiek ulegał rozproszeniu w czasie i decyzjach, które nie zostały jeszcze podjęte. Praca jest metaforą bierności, zawieszenia i braku kierunku. Kiedy unikamy wyborów lub działamy automatycznie, stajemy się jedynie cieniem samych siebie – obecni fizycznie, ale rozmazani duchowo. To wizualny komentarz do tego, jak łatwo zatracić się w bezruchu, w strachu przed konsekwencją i odpowiedzialnością. Dopiero akt odwagi, świadomy wybór, przywraca ostrość i kształt.
Autor: Paulina Malarz
Tytuł: Kim będę?
Technika wykonania:
Fotografia cyfrowa, kolaż fotograficzny cyfrowy, Rok: 2025, format A3
Opis pracy:
Rozszarpana mozaika twarzy ukazuje wewnętrzne konflikty i decyzje, które kształtują nasz obraz siebie. Praca ukazuje, że człowiek nie jest jednorodną całością, lecz sumą decyzji, sprzecznych emocji, ról i doświadczeń. Tożsamość jest tu puzzlem, który stale układamy – czasem w chaosie, czasem w harmonii. Obraz ilustruje wewnętrzną walkę między tym, co społeczne, a tym, co osobiste – między wyborem tego, kim jesteśmy, a tym, kim chcielibyśmy być.
Autor: Monika Adamczyk
Tytuł: Kobieta w czerwieni
Technika wykonania:
akryl, 2025, 50x70 cm
Opis pracy:
Bohaterka obrazu nie czeka, aż ktoś wyznaczy jej trasę. Sama siedzi za kierownicą, pewna kierunku, gotowa ruszyć — albo właśnie ruszająca. Ubrana z klasą, z lekko uniesionym spojrzeniem, staje się symbolem kobiety, która dokonuje wyborów na własnych zasadach. To nie przypadek, że artystka osadziła postać w czerwonym samochodzie — kolorze pasji, energii, siły. To nie pojazd ucieczki, ale narzędzie zmiany. W tym obrazie ruch nie oznacza chaosu – lecz wolność i sprawczość. Stylistyka pracy przywołuje ducha art déco, a szczególnie twórczość Tamary Łempickiej – malarki, która w swoim czasie łamała konwencje zarówno w sztuce, jak i w życiu. Podobnie jak Łempicka, artystka ukazuje kobietę silną, wyemancypowaną, nowoczesną — ale bez utraty elegancji i zmysłowości. W świecie, gdzie kobiety przez lata musiały walczyć o prawo do decydowania o sobie, ten obraz jest nie tylko estetyczną kompozycją, ale manifestem niezależności. Stylizowana forma podkreśla ponadczasowość tego przekazu – bo wybór nie przestaje być ważny, bez względu na epokę. Wybieramy styl życia, prędkość, kierunek. Czasem jedziemy pod prąd oczekiwań, czasem z własnym kompasem w ręku. Najważniejsze, że to my trzymamy kierownicę. Ten obraz to pochwała odwagi – tej codziennej, cichej, ale decydującej o tym, kim się stajemy. To opowieść o tym, że wybór to nie tylko gest — to droga, którą sami wyznaczamy.
Autor: Marcja Olbrycht
Tytuł: Splatanie i splątanie
Technika wykonania:
grafika cyfrowa, 2025, 100x100 cm
Opis pracy:
Grafika ukazuje kompozycję złożoną z dłoni, splecionych i przeplatających się w skomplikowanym układzie przypominającym kolaż. Każda dłoń znajduje się w innej pozycji — niektóre są otwarte, inne zaciśnięte, lub wyciągnięte w geście oczekiwania. Dłonie te symbolizują możliwości, alternatywy, kierunki, jakie można obrać. Między palcami subtelnie przebiega cienka, czerwona linia, przypominająca nitkę. Ta nić symbolizuje konsekwencje naszych decyzji, nierzadko niewidoczne na pierwszy rzut oka, a jednak łączące poszczególne wybory w większą całość — z tego tworzy się sieć powiązań i zależności.